Uppvärmning

· Tips
Author

Att träna hockey kan vara både hårt och krävande för kroppen, därför är det viktigare än många tror med uppvärmning.  Att värma upp innan träning kommer att förbereda kroppen på fysisk ansträngning och minska risken för skador, det har även mentala fördelar, det kan hjälpa till att få dig taggad så du kan göra ditt bästa på träningen och få ut så mycket som möjligt. Uppvärmningen bör vara i minst 15 minuter.

När du ska värma upp så är det bra att börja lite försiktigt eftersom det ger cirkulationssystemet tid att ställa in sig på att mer syre kommer behövas. Efter en stund går det bra att ta i lite mer. När man blivit lite varmare så kan man börja efterlikna de rörelserna som träningen innefattar som ett sätt att göra kroppen redo. För dig som spelar ishockey så är jogging väldigt bra uppvärmning, kombinera gärna det med att rotera armar medan du joggar. Det funkar också bra att göra både knäböj och utfall för att mjuka upp leder och muskler så de är redo för hård träning. Du bör också tänka på att försöka få in uppvärmningen nära ditt huvudsakliga träningspass eftersom att kroppen annars hinner varva ner igen, låt det därför inte gå längre än fem till tio minuter från uppvärmning till träning! Glöm sen inte att varva ner och stretcha efter träningen. Att stretcha kommer hjälpa till i återhämtningsprocessen och du behöver inte bli lika stel efter ett hårt träningspass.