Off-ice träning – tar dig till nästa nivå

· Hockey, Tips, Utrustning
Author

barmarksträning

Långt ifrån all träning som bygger en riktigt duktig hockeyspelare sker på is. Faktum är att en stor stor del av träning sker utanför isen, helst i yngre åldrar. Istid är dyrbar och räcker tyvärr inte så att alla årgångar har oändligt av den. Det arbete som man som hockeyspelare lägger ner vid sidan om ispassen med laget är därför ofta det som kan ta en till nästa nivå.

Skotträning

Det är fullt möjligt att träna ditt skott även utanför isen och något som varje unge hockeyspelare bör göra om de har aspirationer om att bli proffs som senior, eller om de har tur tidigare än så. Vi rekommenderar en enkel lösning. Beställ själv en passande yta att skjuta ifrån på plastplattor.se. Med en målbur, ett par puckar och en platta med nog glid för att nästan kunna efterlikna isens egenskaper, är du fullt utrustad för att kunna nöta på i timtal, något som kommer ge resultat. Det kan vi lova!

Marsblades

Marsblades är en ny produkt som tagits fram för att efterlikna känslan av skridskoåkning på is hos en inline-skridsko. Du kan med andra ord träna på din skridskoteknik så länge backen är bar och därigenom skaffa dig ett stort övertag mot de som inte skaffar sig samma möjlighet. Du hittar produkten på sticksonline.se där du dessutom kan ta del av betydligt fler produkter för hockeyspelare.

Skridskohopp

Skridskohopp är en övning där du efterliknar rörelserna du tar med ett vanligt skär på isen men tanken är att du ska ta i maximalt och överdriva dessa. Övningen passar extra bra i trappor där du kan utmana dig själv att hoppa över så många trappsteg som du klarar av mellan varje hopp. Skridskohopp är extremt bra för att träna upp styrkan och spänsten i benen, samtidigt som det förbättrar din balans. Det är även en bra övning eftersom du egentligen inte behöver någonting speciellt för att utföra den.

 

Träna hockeyskott

Passa på att även träna på olika former av skott tekniker under sommaruppehållet, tänk på att även träna handleden rätt då den utsätts för stora påfrestningar i spelet. Träna på handledsskott, dragskott, slagskott och backhand även utan skridskor. Ett tips är att träna på en så kallad balansplatta för att samtidigt träna sina anklar och vrister. Stå med ett ben på plattan medan du övar de olika skott teknikerna med klubban med en teknikboll. Detta gör att du tränar upp både styrka, klubbteknik och din balans i en och samma övning. Att använda sig av en träkula istället för en teknikboll är ett annat bra sätt att träna upp din teknik med klubban. Det finns många olika hockey övningar att hitta på nätet för att slipa tekniken och öva på att skapa bättre kontroll över klubban och pucken även under sommarmånaderna.

Massvis av möjligheter

Som du säkert förstått vid det här laget så finns det alltså massvis av möjligheter att förbättra sina färdigheter på isen utanför sargernas kanter. De med bäst vilja kommer oftast längre än de som enbart besitter rå talang och mycket kan hända från säsong till säsong. Du behöver med andra ord inte hänga läpp om du haft någon tung säsong, utan bara ge dig den på att vilja bli bättre. I slutändan är det enbart du själv som sätter dina egna gränser för hur bra du verkligen kan bli.